Alla intressen
iFokus
Annons:

Checklista för sajter inför lansering

Vad ska jag göra och i vilken ordning?

Som nybliven sajtvärd kan det verka vara mycket att tänka på och svårt att veta i vilken ordning det ska göras. Gå igenom den här listan och se till att du kan bocka av alla rubriker före lansering.

Tänk på att det inte är tillåtet att berätta om sajten på allmänna platser eller på IFOKUS IFOKUS innan den är lanserad. Däremot är det tillåtet att bjuda in några vänner via e-post eller privata meddelanden. Vill du får du även utse medarbetare redan nu.

Läs igenom de dokument du har fått

För att undvika onödigt arbete är det bra om du läser igenom de dokument vi gav dig i samband med att du blev värd.

Skriv välkomstmeddelande och texten ”Om sajten”

Nytillkomna medlemmar på sajten får ett privat meddelande som skickas ut med automatik. Där har du möjlighet att önska dem välkomna, berätta kort om sajten och dig själv, samt bifoga länkar till mer information (skrivregler med mera).

Texten ”Om sajten” som återfinns via länk i menyn på sajten, är tänkt att locka läsaren att bli medlem och delta i diskussionerna.

Dela in diskussionsforumet i grupper

För att hålla ordning på diskussionerna, och för att göra det enklare att hitta rätt, är det viktigt att strukturera diskussionsforumet. Det gör du genom att dela in det i grupper.

Dela in artikelsamlingen i kategorier

På samma sätt som diskussionsforumet ska struktureras behöver artiklarna delas in i kategorier.

Skriv artiklar

Artiklarna är en viktig del av din sajt. Här samlar du information som inte ändras så ofta och som man ofta återkommer till. Du måste ha minst 5 artiklar om ämnet, men helst fler. Artiklarna ska vara egenhändigt skrivna, inga kopior från andra webbplatser på nätet alltså, och de ska vara skrivna på felfri svenska. Det måste finnas minst en artikel i varje artikelgrupp. Alla artiklar ska ha bilder på sajtens löpsedel. Alla artiklar du skriver ska vara underskrivna med ditt namn.

Skriv inlägg

I forumdelen kommer det mesta av sajtens aktivitet att äga rum. För att det ska se inbjudande och intressant ut behöver det finnas diskussioner där när du öppnar sajten för allmänheten. Minst ett i varje forumgrupp. Ta gärna hjälp av några utvalda vänner som du bjuder in via e-post eller privat meddelande. När sajten lanseras ska det finnas minst 20 inlägg om ämnet i forumet, helst fler. Alla inlägg du skriver ska vara underskrivna med ditt namn.

Gör en länksamling

Det finns ofta bra källor med information om sajtens intresseområde på nätet. Som en hjälp till dina besökare kan du samla dessa länkar i en länksamling som de når via menyn. När sajten lanseras ska det finnas minst 15 länkar till andra webbplatser.

Välj bild till sidhuvudet

Alla sajter inom iFokus-nätverket har en gemensam struktur. Det som gör varje sajt unik är sidhuvud och färgval. Vi gör sidhuvudet, men vill gärna att du väljer ut en bild som passar. Vi köper bilderna från Fotolia (http://www.fotolia.com). När du hittar en bild där skickar du länken till oss så ordnar vi resten. Det är bra om du hittar flera alternativa bilder.

Skriv regler för sajten

Det finns ett antal övergripande regler som gäller för alla sajter på iFokus. Utöver dessa kan du lägga till egna regler. Skriv dem i en artikel som du kan hänvisa till vid behov.

Inhämta tillstånd att använda bilder

Kontrollera att du har tillstånd från upphovsmännen att använda de bilder du har på sajten. Alla bilder du inte har frågat om är det förbjudet att använda. Undantaget är om du har tagit bilderna själv. Det här är mycket viktigt eftersom du kan bli skadeståndsskyldig om du använder upphovsskyddat material utan tillstånd.

Ställ in automodereringen

iFokus har en funktion för automatisk moderering av inlägg som bryter mot skrivreglerna. Du kan ställa in hur många medlemsröster som krävs för att ett inlägg ska bli borttaget av systemet. Grundinställningen är fem röster. Vill du att systemet ska vara känsligare minskar du antalet. Vill du att det ska vara trögare ökar du. Du kan alltid ändra senare om det inte fungerar som du vill. Inställningen finns under Sajtadministration > Sajtinställningar.

Gör dig redo för lansering

När du är nöjd med sajten och känner dig redo för offentlighetens ljus kontaktar du någon av oss bakom iFokus och berättar det. Då låter vi övriga värdar lämna synpunkter på sajten så att du får chans att putsa till det sista innan vi släpper in massorna.För att sajten ska komma igång så snart som möjligt har du en månad på dig att göra den redo för lansering. Om du har frågor eller behöver hjälp får du gärna höra av dig till Niklas eller Staffan.

Var noga med källhänvisningar

Se till att alla artiklar har källhänvisningar när du har använt andras texter som underlag.

Efter lansering

När sajten är lanserad har arbetet bara börjat. Då är det dags för mycket av det roligaste. Som en hjälp på traven föreslår vi några saker att börja med.

Marknadsför sajten

Så snart som sajten är upplagd i nätverket kan du börja marknadsföra den. Anmäl den i webbkataloger, berätta för vänner och bekanta, skriv på bloggar, länka från din hemsida, be andra länka från sina hemsidor, kontakta tidningar, klubbar och föreningar.

Utse medarbetare

När aktiviteten ökar kan det vara bra om du inte är ensam om att övervaka diskussionerna och skriva artiklar. Utse en eller flera medarbetare att dela ansvaret med.